Залишити заявку

Спроба номер два

Дата публікації: 16 травня 2018

Дмитро Лазебний, Адвокат

Джерело: Деньги.ua

Останні півтора року Україна живе в очікуванні появи абсолютно нового органу, який прийде на зміну податкової міліції і забезпечуватиме фінансову та економічну безпеку держави.

У березні 2017 року була зроблена перша спроба «ребрендингу» податкової поліції, яка втілилася в урядовому законопроекті про Службу фінансових розслідувань. Проте той законопроект не знайшов підтримки ні у бізнесу, ні у правоохоронних органів, ні у парламенту і президента.

На початку березня 2018 року пройшла нова хвиля законодавчих ініціатив – зареєстровані відразу три законопроекти: № 8157 авторства голови парламентського комітету з податкової і митної політики Ніни Южаніної «Про Національне бюро фінансової безпеки України» (НБФБ); № 8157-1 авторства народного депутата України Андрія Журжія з аналогічною назвою; № 8157-2 авторства нардепа Тетяни Острікової «Про правові засади організації і діяльності фінансової поліції».

Але оскільки саме законопроект Южаніної був визначений президентом Петром Порошенком як пріоритетний, у нього, в порівнянні з аналогами, явно більше шансів стати повноцінним законом.

Законопроект № 8157 окрім оперативно-слідчої передбачає надання НБФБ ще й аналітичної функції. Тобто право здійснювати досудове розслідування на підставі так званої ILP-моделі (Intelligence Led Policing). Причому саме на цю функцію буде зроблений основний акцент, оскільки вона дозволить здійснювати інформаційно-пошукову та аналітико-інформаційну роботу для виявлення та усунення причин і умов економічної злочинності.

Крім цього, співробітники НБФБ отримають широкі повноваження щодо доступу до всіляких реєстрів і баз даних. Безумовно, це сприятиме оперативному аналізу інформації та прийняттю рішень. Але дуже важливо, щоб відповідний механізм був відрегульований з урахуванням положень чинного законодавства.

Законопроект також пропонує ввести інститут дослідчої перевірки фактів, зазначених у заяві про вчинення злочину (для тих злочинів, які має право розслідувати НБФБ). При цьому слідчий або прокурор, як і раніше, зобов’язані зареєструвати заяву про скоєння злочину, але тільки після отримання аналітичного висновку відповідного органу НБФБ. На мій погляд, ця пропозиція є дуже спірною і навряд чи буде реалізована у запропонованому вигляді. Але спроба перемістити акцент з проведення слідчих дій на здійснення аналізу ситуації, що попередньо склалася, вдалася. І впровадження подібного механізму дозволить істотно зменшити тиск на бізнес.

Незважаючи на те, що відбір кандидатів на посади в НБФБ проходитиме на конкурсній основі, залишається невирішеним питання зі старими кадрами. Очевидно, що формування нового правоохоронного органу повинне проходити в основному за рахунок нових фахівців, які до старої системи податкової міліції стосунку не мають. І відбір кадрів повинен бути максимально відкритим.