укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Аналіз нововведень на ринку нерухомості. Що зміниться?

04.10.2017

Наталія Левчук, юрист ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Українські новини

В кінці 2016 р. на початку 2017 р. в законодавство України, яке регулює відносини на ринку нерухомості, було внесено ряд змін.

Найбільш важливі зміни стосуються сфери будівництва і вносяться законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення містобудівної діяльності» № 1817 VIII від 17 січня 2017 року. Замість п’яти категорій складності будівництва законом вводяться три класи наслідків. У зв’язку з внесеними змінами значна частина об’єктів, які на сьогоднішній день будуються за декларативним принципом, будуть віднесені до середнього класу наслідків, для будівництва яких необхідно буде проведення попередньої експертизи проекту та отримання дозволу на ведення будівельних робіт. Таке нововведення є позитивним, оскільки дозволить захистити потенційних інвесторів, і скоротить кількість зловживань у сфері будівництва. Також цим законом значно збільшується розмір штрафів за порушення вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил під час будівництва.

Окрім вищевказаного закону, слід звернути увагу на наступні законодавчі зміни.

• 12 травня 2017 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення умов ведення будівельної діяльності». Змінами, що вносяться скасовується необхідність узгодження технічних умов з таких питань як каналізація, радіофікація, телефонізація, диспетчеризація, пожежна та техногенна безпека, а також вводиться вимога щодо обов’язковості вищої освіти для професійної атестації виконавців робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури. Спрощення умов ведення будівельної діяльності здійснюється в інтересах забудовників, проте, існує ризик, що таке спрощення може негативно позначитися на надійності і безпеки побудованих об’єктів.

• Постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 238 було внесено зміни до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної зі створенням об’єктів архітектури, згідно з якими ліцензії на здійснення будівельної діяльності видаватимуться безстроково. Згідно з раніше діючим порядком ліцензії видавалися терміном на 5 років, після закінчення яких суб’єкти будівельної діяльності повинні були отримувати нові ліцензії. Таким чином, кожні п’ять років вони повинні були підтверджувати свою відповідність ліцензійним умовам.

• З 4 січня 2017 р. був зменшений розмір максимальної суми розрахунків у готівковій валюті між фізичними особами за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, зі 150 000,00 грн. до 50 000,00 грн. На ринку нерухомості, за великим рахунком, таке нововведення значно не позначиться, оскільки раніше діюче обмеження суми розрахунків сто п’ятдесятьма тисячами гривень також в більшості випадків не дозволяло розраховуватися готівкою за придбані об’єкти нерухомості.

• Київська міська рада своїм рішенням від 15 листопада 2017 р. № 411/1415 значно знизила розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста Києва на 2017 р. Так, на відміну від раніше діючих ставок в розмірі 10% від кошторисної вартості будівництва для нежитлової та 4% – для житлової нерухомості, в 2017 р. розмір пайової участі складе 2% від кошторисної вартості будівництва або від індикативного показника, який затверджується Мінрегіонбудом.

• Окрім перерахованих вище змін законодавства, в 2017 р. змінені деякі державні будівельні норми, а саме: ДБН В.1.1-7-2016 «Пожежна безпека об’єктів будівництва», ДБН А.3.1-5:2016 «Організація будівельного виробництва», ДБН В.2.6-31:2016 «Теплова ізоляція будівель», ДБН А.2.2-14-2016 «Склад і зміст науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури і містобудування». Згідно зі змінами, що вносяться ДБН «Склад і зміст науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури і містобудування», зменшується кількість дозвільної документації, а порядок розробки науково-проектної документації приводиться у відповідність із загальним порядком проектування. Поки рано робити висновки про те, як ці зміни позначаться на реставрації пам’яток архітектури. З одного боку, такі зміни спрощують проведення реставрації та орієнтовані, в першу чергу, на інвесторів. З іншого боку, спрощення узгоджувальної процедури може негативно позначитися на збереження архітектурної спадщини.

У зв’язку з внесеними змінами до містобудівного законодавства незабаром очікується зміна порядку видачі містобудівних умов і обмежень, а також прийняття нових та внесення змін до чинних нормативно-правових актів у містобудівній сфері.

У 2017 р. продовжена робота по забезпеченню доступу нотаріусам до даних різних державних та єдиних реєстрів. Так, згідно зі змінами, внесеними законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення державної реєстрації прав на нерухоме майно та захисту прав власності» № 1 666-VIII від 06.10.2016 р., при вчиненні нотаріальних дій нотаріус обов’язково повинен буде використовувати дані Єдиного державного демографічного реєстру, а також державного реєстру актів цивільного стану. Станом на даний момент нотаріуси мають доступ до Державного реєстру актів цивільного стану, що дозволяє їм при вчиненні правочинів перевіряти чи перебувають в шлюбі сторони правочину, що, безумовно, є позитивним моментом, так як, наприклад, паспорт громадянина України з безконтактним електронним носієм не містить інформації про цивільний стан. Що стосується можливості доступу до даних Єдиного державного демографічного реєстру, то зазначені норми поки не працюють. Однак протягом року необхідно буде відслідковувати ситуацію як тільки зазначені зміни будуть введені у дію.

Не закінчено ще процес передачі на місця функцій державного архітектурно-будівельного контролю. Якщо в Києві, наприклад, функції державного архітектурно-будівельного контролю вже передані відповідному департаменту, то на рівні районів, ще існують випадки, коли зазначені функції все ще виконують відповідні департаменти Державної архітектурно-будівельної інспекції.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія